Ziekteverzuim heeft ernstige gevolgen voor jouw bedrijf. Niet alleen heeft het een financiële impact, het brengt ook de werkplanning in gevaar en kan invloed hebben op de motivatie van de andere werknemers. Al deze redenen zorgen ervoor dat een goed ziekteverzuimbeleid met een bijhorend verzuimprotocol aan de orde zijn. Je hebt het verzuimbeleid binnen het arbobeleid, maar maak binnen dat verzuimbeleid zeker ook werk van een goed onderbouwd verzuimprotocol. Op die manier weet iedereen binnen jouw bedrijf hoe de zaken ervoor staan in geval van ziekte en verzuim.
Het verzuimprotocol in de praktijk
Het opstellen van een verzuimprotocol is geen eenvoudige opgave. De inhoud ervan moet duidelijk zijn en niet voor discussie vatbaar en moet bovendien op voldoende wijze gecommuniceerd worden aan alle betrokkenen. Voor het opstellen ervan is het goed de bedrijfsarts hierin te betrekken, hij heeft expertise op het vlak van ziekteverzuim en kan je helpen om dit op een goede, menselijke en toch ook doorgedreven manier aan te pakken.
De ziekmelding
Jouw werknemers moeten in de eerste plaats goed op de hoogte zijn van het hoe, wanneer en aan wie melden van hun ziekte. Dit zal dan ook één van de eerst vast te leggen afspraken zijn in het verzuimprotocol. Je kan dit zien als een vorm van stappenplan die de werknemer moet volgen om op correcte manier zijn ziekte, en ook zijn werkhervatting, te melden. Wie moet hij contacteren? Hoe moet hij dit doen? Tegen wanneer moet hij dit uiterlijk doen? Allemaal zaken die hier moeten aangegeven worden.
Contact en beschikbaarheid
Een ander belangrijk onderdeel in jouw verzuimprotocol is de communicatie met jouw medewerker en de beschikbaarheid die van hem verwacht wordt. Hoe en wanneer zijn aangekondigde en niet aangekondigde controles voorzien, hoe en wanneer staat er overleg tussen jou en de werknemer gepland en op welke manier zal de communicatie verlopen. Het is niet omdat een werknemer (langdurig) ziek is, dat in die tijd alle contact mag wegvallen.
Re-integratie
Een werknemer die ziek is, en zeker in het geval van langdurige ziekte, heeft nood en behoefte aan begeleiding en ondersteuning voor een eventuele terugkeer naar de werkvloer. In het verzuimprotocol kan je aangeven op welke manier dit zal gebeuren en wie deze taak op zich neemt. Je kan denken aan de mogelijkheid tot een geleidelijke terugkeer, aan de mogelijkheid tot aangepast werk en aan ondersteuning door de bedrijfsarts of de human resources dienst. Een werknemer die zich aangemoedigd voelt, zal sneller het werk hervatten en minder kans maken snel terug uit te vallen.
Sanctiebeleid
Kenmerkend aan het opmaken van regels en afspraken is dat er ook beschreven moet staan wat er gebeurt wanneer één van de betrokken partijen zich hier niet aan houdt. Geef in jouw verzuimprotocol goed aan wat de eventuele sancties zijn, wanneer die kunnen opgelegd worden en wie hiervoor de beslissingsmacht heeft. Het ontbreken van een sanctiebeleid kan er aan de ene kant voor zorgen dat betrokken het protocol niet al te nauw nemen, het zorgt er ook voor dat je weinig grond hebt om hier willekeurig tegen op te treden al naargelang de omstandigheden.
Heeft jouw bedrijf al een verzuimprotocol?
Als je na het lezen hiervan tot de vaststelling komt dat het verzuimprotocol binnen jouw bedrijf niet bestaande of onvoldoende uitgewerkt is, heb je alvast een item op je to do lijstje waar jouw bedrijf alleen maar baat kan bij hebben.